Återbesök

I dag var det återbesök hos min sjukgymnast. Det är alltid lite nervöst, man hoppas naturligtvis på att resultatet från en veckas träning ska ha gett något.
Svullnaden hade gått ner och det med besked vilket var väldigt positivt då jag inte kunnat äta några antiinflammatoriska läkemedel för att påskynda läkningsprocessen och få inflammationen att gå ner.
Det var så pass bra att jag nu kan komma igång med styrketräningen, det behövs då mina lårmuskler nu är närmast obefintliga. Det är riktigt tråkigt att se hur musklerna har försvunnit på så kort tid, huden runtomkring hänger.
Men nu är det slut på det, äntligen!
Mitt styrketräningsprogram 1 vecka framåt ser ut som följer:
- Uppvärmning 5 min på cykel
- Balansövning, 4 riktningar 10 rep/håll
- Leg extension 3x15 med lämplig vikt
- Hamstrings curl x10 med lämplig vikt
- Tåhävningar 3xmax
- Cykla 15min
Enligt sjukgymnasten så är förhoppningen att jag ska kunna jogga lite lätt på löpband nästa vecka eller veckan därpå. Det beror på hur knät reagerat på styrketräningen.
Måste dock erkänna att jag är långt ifrån smärtfri, vilket jag också tagit upp med sjukgymnasten. Att känna smärta vid vissa övningar är okej, men det beror naturligtvis på hur ont man har.
Det mesta handlar om sunt förnuft och att inte överanstränga knät nu i början, risken för att få en ny skada är ganska stor om man inte passar sig.
To be continued..
//Melisa



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0